MATURALNY DIALOG
MIĘDZYPOKOLENIOWY- CIĄG DALSZY
Kolejny miesiąc edukacyjnych wyzwań za nami!
W listopadzie mieliśmy okazję do dalszych działań pod hasłem „Maturalny maraton z języka polskiego w formule 2023 – dialog międzypokoleniowy”.
Tym razem rozpoczęliśmy przygodę z twórczością nietuzinkowych pisarzy, których dzieła budzą nas z listopadowego marazmu. I tak towarzyszyły nam m.in.: dramaty Stanisława Wyspiańskiego, poezja Zbigniewa Herberta oraz konteksty maturalne, wokół których budujemy pomysły na nasz osobliwy dialog.
W tym dialogu niezmiennie uczestniczą nasi tegoroczni maturzyści (uczniowie z klas: 4a, 4c, 4d i 4e) oraz ubiegłoroczni absolwenci. Tak jak zapowiadaliśmy w poprzednim miesiącu, Łukasz Dróżdż, nasz uczeń z klasy 4a, zaprezentował temat dotyczący kontekstowego czytania utworu „Zdążyć przed Panem Bogiem” H. Krall. Jako kontynuację tych działań zaproponowaliśmy część warsztatową dotyczącą motywu zła w literaturze XX wieku. Tę część, z klasami 4a i 4e, poprowadziła Pani Anna Wójcik.
Na listopadowym maratonie gościliśmy naszą ubiegłoroczną absolwentkę Dorotę Pałkę, która w sposób bardzo rzeczowy i inspirujący przedstawiła własne propozycje rozwiązań zagadnień z „Listy jawnych pytań na egzamin ustny w roku szkolnym 2023/2024”.
Dorota jest laureatką wielu konkursów muzycznych, stąd wybór tematu związanego z motywem tańca w literaturze młodopolskiej był bardzo trafiony, a jego omówienie pozwoliło poznać uczniowskie sposoby na to, jak wykorzystać pasję do konstruktywnego prowadzenia rozmowy z nauczycielami w czasie ustnego egzaminu maturalnego.
Do maturalnych działań w tym miesiącu dołączył także nasz absolwent, aktualnie student, Jakub Tomasiewicz, który przedstawił konteksty dotyczące twórczości Zbigniewa Herberta. Jakub jest pasjonatem twórczości autora „Pana Cogito” i słuchanie prezentacji w jego wykonaniu było dla nas edukacyjną ucztą! Maturzyści mogą tę wiedzę wykorzystać w trakcie przygotowań do zadań z „Listy niejawnych pytań na egzamin ustny w roku szkolnym 2023/2024”. Bardzo dziękujemy, że towarzyszyła nam w tej części także Pani Ewa Serafin – wychowawczyni klasy 4d i znawczyni literatury pięknej.
Prezentacje z tematów Doroty i Jakuba nasi uczniowie mogą zobaczyć na szkolnej platformie Teams.
W kolejnych miesiącach (grudniu i styczniu) zajmiemy się przede wszystkim redagowaniem przykładowych wypowiedzi argumentacyjnych na poziomach podstawowym i rozszerzonym, ponieważ to obszary, które należy wzmocnić po próbnym pisemnym egzaminie maturalnym z języka polskiego w bieżącym roku szkolnym.
W roli egzaminatora i moderatora spotkań wystąpiła Pani Anna Wójcik, która sprawuje opiekę merytoryczną nad wydarzeniem „Maturalny maraton z języka polskiego w formule 2023 – dialog międzypokoleniowy”.