Czy kostka Rubika i jej układanie ma coś wspólnego z matematyczną teorią grup?
Ile jest wszystkich możliwych ułożeń małych sześcianików, których zbudowana jest kostka?
To tylko jedne z nielicznych pytań, na które odpowiedzi mogliśmy poznać w wykładzie:
„Matematyczne aspekty kostki Rubika” przedstawionym przez p. Artura Rzegosta, studenta fizyki UJ, absolwenta naszego liceum zajmującego wysoką lokatę w rankingu WCA (Word Cube Association).
Usłyszeliśmy mnóstwo ciekawostek dotyczących speedcubingu, modeli kostek, rekordów, zawodów.
Głównym wydarzeniem był jednak II Konkurs Układania Kostki Rubika XX LO- RUBIKON.
Uczestnicy konkursu zaprezentowali dużą sprawność, a o zwycięstwie decydowały sekundy.
Z dumą możemy napisać, że sześć kostek ułożyli:
- I miejsce: Jakub Krzysiek – klasa III B w czasie 1min 51s
- II miejsce: Oliver Sherlock- klasa II C w czasie 1min 54s
- III miejsce: Marcin Delkowski – klasa I D w czasie 2 min 53 s
Finalistom i uczestnikom gratulujemy, a za rok ustanawiamy nowe rekordy!
> >
Podziwiajcie baner stworzony wspólnie przez wszystkie klasy - projekt, który idealnie oddaje przesłanie “zjednoczeni w różnorodności”. To wyjątkowe dzieło powstaje dzięki zaangażowaniu różnych osób i grup z każdej klasy, co podkreśla, że mimo różnic, możemy działać razem, tworząc coś wyjątkowego. Czekamy na Wasze literki!
Tadeusz Chlipalski, uczeń klasy 1F, laureat etapu centralnego ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Kresy – polskie ziemie wschodnie w XX wieku” miał wyjątkową okazję zwiedzić Wilno oraz Kowno w ramach nagrody. Podróż rozpoczęła się 16 września od wizyty w Kruszynianach, gdzie uczestnicy zwiedzili tamtejszy meczet i mizar muzułmański, co stanowiło wstęp do poznania wielokulturowego dziedzictwa dawnej Rzeczypospolitej.
> >
PASJE, KTÓRE DODAJĄ NAM SKRZYDEŁ
Z początkiem września wystartowaliśmy wspólnym czytaniem dramatu „Kordian” Juliusza Słowackiego i tym samym włączyliśmy się aktywnie w 13. edycję ogólnopolskiej akcji Narodowe Czytanie. Wspólna lektura dramatu romantycznego była okazją do odczytania na nowo sensu postawy bohatera zbuntowanego przeciw wcielonemu złu i gotującego się do czynu w imię szlachetnych wartości. O tym, dlaczego warto czytać dzieło romantycznego wieszcza oraz o innych interesujących kontekstach, mówiła nam Karolina Sobelga (absolwentka XXLO, aktualnie studentka filologii polskiej UJ w Krakowie).
Wrzesień to także dobry czas, aby rozpocząć przygotowania do LV Olimpiady Literatury i Języka Polskiego. Zaczęliśmy od analizy harmonogramu, regulaminu, tematów I etapu oraz konsultacji w klasie 3a - zespole klasowym, który realizuje treści z języka polskiego na poziomie rozszerzonym. Mamy wybrane tematy, więc działamy! Rolę koordynatora i opiekę merytoryczną sprawuje Anna Wójcik – nauczycielka języka polskiego w XX LO, natomiast w roli konsultanta pojawił się Jakub Tomasiewicz (absolwent XXLO, aktualnie student prawa). Jako miłośnik literatury przedstawił zainteresowanym fragmenty swojej pracy, której wartości merytoryczne i naukowe zostały wysoko ocenione przez Krakowski Komitet Okręgowy Olimpiady Literatury i Języka Polskiego. Jakub poprowadził również wykład z cyklu Warsztat przyszłego maturzysty z zakresu holistycznej analizy i interpretacji dzieła sztuki
